Hur håller du igång din paddling?

När det blir höst är det många som lägger upp kajaken på ställningen och låter den stanna där tills de fina dagarna återkommer i maj-juni. Andra menar att säsongen inte slutar utan det blir bara en annan typ av paddling. Jag faller mer in under den andra säsongen även om det naturligtvis blir lite mer planering kring höst- och vinterpaddlingen.

För de som väljer att avsluta säsongen nu går det att sammanfatta paddelåret. Var det som du tänkte dig? Har du paddlat så effektivt som du tänkte dig? Hur många tältnätter blev det? Ja, somliga ser antal tältnätter som en tävling.

För att inte stelna till utan istället bygga upp en bra grundform för kommande säsong är det nu istället dags att fortsätta med lite inomhusträning.
Grunden till en bra och effektiv paddling sätts i bålrotationen. Att paddla med hjälp av de stora musklergrupperna bål och rygg (ja, musklerna är stora även om magen kanske är stor. Det är ju bara musklerna som lyser igenom, ingenting annat!) gör att paddlingen blir mer effektiv och att man orkar paddla längre innan man blir trött i armar och axlar. Jag kommer i kommande inlägg att lägga ut mer detajerade övningar som man kan göra för att bygga upp bålstyrkan. Fram tills dess går det att titta närmare på nedan grunka som man kan göra själv om man har energi och lust. Går att använda framför tv:n till exempel..

http://www.youtube.com/watch?v=9azAGIyTNKY