Rotatorcuffen, vad är det?

Jag nämnde i ett tidigare inlägg några olika träningsalternativ, och då skrev jag att rotatorcuffen inte skall glömmas när man tränar. Vad är då egentligen rotatorcuffen?

Förenklat kan man säga att rotatorcuffen är en muskelgrupp som håller axeln stabil under de olika övningarna som man gör. Den består av 4 olika muskler vars roller är att stabilisera axelleden när den jobbar. Bilden är lånad från www.lakartidningen.se

rotatorkuff

Vid axelpress aktiverar man främst ovansidan axel. Vid olika cablecross-övningar är det främst baksida axel som aktiveras. När man paddlar är det en väldigt roterande axelrörelse som sker. Alla dessa rörelser är bra, men det är minst lika viktigt att träna upp de stabilitetsmuskler som man har för att motverka problem.

Det är en väldigt enkel övning när man skall träna upp denna muskel. Då muskeln oftast är väldigt liten räcker det med 1-2 kilos belastning till en början (alternativt ett stort gummiband). Nedan övningar kommer från www.dintraning.se

ovningsbild ovningsbild1

För att få den lite mer paddelinriktad kan man istället dra mot pannan som på nedan bilder:

ovningsbild panna ovningsbild panna1

Båda dessa rörelser går att göra åt andra hållet också och bör göras åt båda hållen för att få med alla 4 muskler i rotatorcuffen. Tränar du detta under vintern så har du helt klart stärkta axlar som kommer att göra paddlingen lättare (och även vardagen då man helt klart blir starkare).