månadsarkiv: november 2014

Att köpa billigt eller dyrt

Igår var jag ute och sprang min vanliga runda på helgen och då visade termometern för första gången 0-gradigt när jag började rundan. ‘Sådan tur att jag hade köpt löparbyxor för vintern’ tänkte jag då. Jag hade köpt dem på rea, ett par Salomon-byxor som hade varit dyra innan men på rean blev de väldigt acceptabla att köpa. Jag hade aldrig sprungit i dem tidigare så igår var det premiärturen. De var lite fleecade för att hålla värmen men ändå tunna för att släppa ut värmen.
När jag kom hem igen var recensionen att de var väldigt bra att springa i. Trots att de var tjocka och varma så var de tunna på baksidan benet och lyckades få mig att aldrig känna mig för varm eller kall.
På överkroppen hade jag endast en underställströja i merinoull och en vindjacka, och det höll mig mer än väl varm.

På det stora hela var det en bra och funktionell klädsel. Då slogs jag åter av insikten att det är viktigt att ha bra utrustning när man utövar någon idrott. Samma tanke försöker jag ha inom paddlingen vad gäller kläder och utrustning. Vetskapen av att sakerna klarar av det som krävs gör att man kan förlita sig mer på dem och därigenom fokusera mer på uppgifterna.

Tält är ett bra exempel. Det går att köpa tält för 300kr och 6000kr. Vad skiljer då dessa åt? Är man bara ute i fint väder och tältar så går det säkerligen bra med båda alternativen. Är det dock regn och ruskväder som drar in en natt så finns det risken att man vaknar i det billiga tältet av att det droppar in. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet att det kan bli så.
Paddelkläder är en annan sådan sak som man inte riktigt vill tumma på kvaliteten med, speciellt vintertid. Att veta att paddeljackan verkligen håller tätt, alternativt är varm nog, är väldigt viktigt för att kunna paddla säkert. Paddelhandskar likaså. Ett par handskar i neoprene som jag hade köpt för några år sedan inför höst- och vintersäsongen höll en användning, sedan ramlade gummibeläggningen av som satt mitt på handen och fingrarna. De var bland de billigare handskarna i affären skall tilläggas.
Kläder är också ett bra exempel. Vetskapen om att jackan i goretex håller tätt, jämfört med en jacka utan goretex men som ändå sägs skall hålla tätt, är viktig att kunna lita på när man är på expedition eller bara ute i ett regnoväder.

Sensmoralen blir att man oftast får vad man betalar för. Och jag säger medvetet ’oftast’ för det är såklart inte alltid så enkelt som jag försöker få det att låta. En hel del saker är minst lika bra när man köper de biliga jämfört med de dyra. Som en näsklämma till exempel. Är det en paddelnäsklämma så är det en kostnad på cirka 150 kr, medan samma näsklämma oftast går att köpa i en simhall för knappt hälften. Skillnaden är då att det inte är en paddelnäsklämma utan ‘bara’ en simnäsklämma.
Men det som man skall komma ihåg är att testa och känn på sakerna. Oftast är det bättre att spara ihop pengarna och köpa snäppet dyrare utrustning och då kunna fokusera på äventyret istället för att gå runt och fundera på om du är rätt utrustad för uppgiften.

bassängträning!

Igår var det dags för säsongens första bassängträning. Desto bättre var att det var en ganska liten grupp som var på en hög nivå vilket gjorde att det gavs bra möjlighet att vara med och rolla själv. Annars som instruktör brukar det vara begränsat med tid i vattnet och istället mer tid på land eller bredvid i vattnet.

Till en början är min lärdom samma som jag lär mig varje gång: ‘näsklämma är en bra grej’. Varje gång jag packar väskan tänker jag: ‘men vad då, jag paddlar ju utan näsklämma i havet och där klarar jag en ordentlig dos saltvatten utan att klaga.’ Men det är minsann en helt annan grej med klorerat vatten. Efter att ha fått flera liter klorerat vatten i näsa och bihålor efter några minuter så inser man att en vettig näsklämma är bra att ha.  Så nästa tillfälle skall jag ha införskaffat mig en vettig modell.

Jag började att värma upp med lite standardrollar och satte dem utan större bekymmer. Jag gick över till shotgun roll som inte var lika avslappnad som den brukar vara. Det är en bra roll att träna på för att hitta handrollen.
Efter en sådan omgång var det dags att låna ut kajaken och ta några minuters vila. Vi hade även en surfski modell rankare (carbonology pulse) med som jag fick övat lite uppklättring på från båda sidor. Väl i kajaken igen var det dags att lägga undan paddeln och ta fram min norsaq och börja rolla. Det tog sig mot slutet och jag kunde hålla längre och längre ut på norsaqen (och på så sätt få mindre och mindre flythjälp) tills dess att jag blev övermodig och inte klarade det. Jag blev filmad under dessa övningar och det var väldigt nyttigt att se sig själv. Min norsaq var inte alls på vattenytan hela tiden som jag tänkte mig utan istället slutar den under ytan. Det måste jag jobba på.

Sedan övade jag även på re-entry med roll för de fall då man mot bättre vetande lämnar kajaken och kryper ur den. Jag lade kajaken upp och ner och kröp sedan in i den sittandes under vattnet för att därefter fatta paddeln och rolla upp. Då jag inte hade testat det tidigare kändes det som en bra sak att öva på. Och desto bättre att det inte var något problem med det.

Nu dröjer det en månad tills nästa gång och under tiden hoppas jag kunna få till lite paddling i havet. Och införskaffa mig en näsklämma tills nästa övning i klorerat vatten…

Snart är det bassängträning

På söndag är det dags för säsongens första bassängträning med paddelklubben. Det brukar vara ett bra tillfälle att friska upp minnet på räddningsövningar, ensamuppklättring samt balansövningar och lekar.

Ett vanlig kommentar jag får höra från ovana paddlare under såväl bassängövningar som under kurser är att kamraträddning var mycket svårare än de trodde. Jag brukar då påminna om att det är ett perfekt tillfälle att öva på det när en instruktör är med dem och man välter planerat. Det brukar vara tungt att klättra upp i kajakerna och har man paddlat en hel dag så är man naturligt trött i kroppen. Så att göra en eller flera kamraträddningar i bassängen är alltid bra.

En annan kul övning som vi ibland gör är att testa att ställa sig upp på raka ben i kajaken. Kanske inte så direkt användbart när man paddlar men det ger en bra balansträning och en känsla för kajakens stabilitet. Klarar man av att stå på båda benen så ökar man lätt svårigheten genom att ställa sig på ett ben endast.

Ytterligare övningar som vi brukar göra är de olika delmoment som leder fram till en roll. Sculling brukar vara en sådan övning. Här sitter man i kajaken, välter lite åt sidan och lägger sig på rygg rakt ut från kajaken och med hjälp av svepande paddeltag håller man sig flytande. Klarar man av att sculla så kan man rolla.

Själv siktar jag på att klara av en handroll under vinterns bassängövningar. Det har varit mitt mål de fyra senaste säsongerna men jag har varit för långt från det för att klara det. Förutom en gång då jag på något sätt lyckades att göra en handroll. Men jag visste inte hur och när jag skulle prova igen misslyckades jag. Men denna sommaren har lett till att jag har rollat bättre och stabilare, så jag hoppas att nå mitt mål.

Mer rapporter och bilder kommer efter helgen när första passet är avklarat.

Vinterprojekt

Vad har ni för vinterprojekt med paddlingen? Själv har jag följande:

– se till att få gjort klart min grönlandspaddel. Den har stått halvfärdig (konturutsågad, hyvlad, och näst intill färdig för ett fin sandpapprande) en lång tid nu. Det som saknas är tid och inspiration att få den färdig. Men nu när det börjar bli riktigt mörkt på kvällarna så hoppas jag kunna lösa någon kväll i garaget så att den äntligen blir färdig.

– jag har även tänkt att ge min black pearl lite omvårdnad och kärlek genom att täta luckorna. Efter lite testande i somras upptäckte jag att det var luckfästena som gör att det läcker in vatten. Planen är att skruva av dem, slipa lite jämnt, lägga på sikaflex eller liknande och skruva fast dem igen. Förhoppningsvis skall det lösa problemet.

– träna upp mina bålmuskler för att få till en ännu bättre paddelteknik nästa år. Genom löpning och military fitness hoppas jag att komma i form. Eventuellt hade det varit bra att få in lite yoga också, men där tror jag att tiden sätter stopp tyvärr.

– jobba in min handroll. Ja, jag har tänkt att rolla i vinter. Dels i havet men sedan även på bassängträningar som anordnas lite då och då vis paddelklubben som jag är med i. Det är bra tillfällen att få nöta in teknik i varmt och behagligt vatten (om än klorerat sådant).

– sedan skall även tuiliqen hårdtestas i kallt vatten. Jag är fortfarande lite fundersam på om jag skall ha torrdräkt under den eller o. Jag skall ta på mig neoprenebyxor och tjock tröja. Får prova mig fram helt enkelt.

Vad föreslår ni mer som projekt under vintersäsongen?