månadsarkiv: december 2014

2014 års paddelår

Nu närmar sig nyårsafton med stormsteg och det börjar bli dags att summera 2014 års paddling.

För egen del resulterade det i mindre surfskipaddling än planerat. Planen var att komma ut och paddla mer, men tiden fanns inte. Jag var dock med i min första och enda paddeltävling i surfski i maj men med en förkylning i kroppen samt jetlag och endast ett paddelpass innan så var inte ambitionen att placera sig utan snarare att ha roligt och starta på samma linje som världsmästaren Sean Rice som också deltog i tävlingen. Jag kan väl erkänna att jag inte hade något alls att sätta emot när han paddlade på i starten.

Det blev även en rollkurs för mästaren Dubside, något som jag varmt rekommenderar. Det som Dubside inte kan om rolla kajaker är inte värt att veta. Genom att ändra på små detaljer så som vinkeln i handleden gjorde att jag lärde mig ytterligare rollar.

Under sommaren införskaffades en seabird black pearl, och det är en kajak som inbjuder till rollar. Det var ett bra tag sedan jag välte oplanerat när jag paddlade kajak, men med black pearlen så räckte det med att förflytta tyngden lite för långt åt ena sidan för att jag skulle ramla i utan att jag menade det. Det är inte en kajak för övernattning då luckornas storlek inte tillåter mycket packning alls.

Jag höll dessutom i flertalet kurser under sommaren via www.kajakturer.se och dessa var väldigt uppskattade med bra deltagarantal och mycket skratt. Nästa år blir femårs-jubileum för kajakturer.se, och det återstår att se hur detta kommer att firas.

Hösten bjöd inte på så mycket paddling, men när jag väl fick tid att komma ut så lyckades jag äntligen med det mål som jag haft under en lång tid, nämligen en handroll. Må så vara med hjälp av en tuiliq och genom den mycket flytkraft, men handrollen satt perfekt.

Vad kommer då 2015 att bjuda på i form av paddling? Fortsatt vinterpaddling när tillfälle ges hoppas jag. Tuiliqen måste bekänna färg i riktig kyla för att jag skall veta vad den går för. Sedan kommer våren och då börjar kurserna igen. Förhoppningen är också att komma ut på någon övernattningstur då det tyvärr inte blev någon tältnatt under 2014.

Vi ses fortsatt på bloggen. God jul och gott nytt paddelår!

Lär dig att rulla

Sittställningen vid kajakpaddling är något som jag ofta får frågor över när jag leder kurser. Sitter jag bra? Skall benen vara raka eller böjda? Att paddla kajak kräver en viss sittställning för att man skall sitta ordentligt och ha kontroll över kajaken.

Att tänka på är att sitta med en rak rygg och lite lätt böjda ben för att få knäkontakt med sittbrunnens ‘sidotak’ och genom det kunna kontrollera kajaken i vågor och vind. När man paddlar grönlandskajaker så är det en ännu plattare typ av kajak, och då har man inte ens möjlighet att böja på benen utan får i princip ha dem helt raka.

En sådan sittställning kräver en hel del av kroppens flexibilitet och brukar vara utmanande för de flesta. För att förklara vilken ställning jag menar så får du tänka dig att du sätter dig på rumpan på golvet, har en rak svank och rygg, samt har benen helt raka framåt. De som inte tycker att det är utmanande för baksida lår-muskeln har helt enkelt en väldigt bra flexibilitet. Intressant nog kan det skilja sig för män och kvinnor då kvinnor brukar ha lättare att sitta i en sådan position.

Generellt för de flesta personer så är det en krävande sittställning på grund av att man är stel i musklerna och lederna. Detta går dock att råda bot på. Yoga är en perfekt träning att komplettera paddling med. Men det går även att göra annat.

Nyligen införskaffades en foam roller till vårt hushåll. images
Detta är en skumgummirulle som man helt enkelt rullar kroppen på, och det blir liknande triggerpoint massage. Musklerna stretchas och masseras vilket leder till ökad rörlighet och motverkar stela muskler. Tekniken heter self-myofascial release. Nedan övningar går att genomföra med en foam roller alternativt ett pvc-rör eller till och med en pet-flaska fylld med vatten så att den blir hård nog.

foam_roller_exercises_5173d852e087c335e7f92a63

Det tog ett tag innan jag slutade att hålla inne med skrik när jag rullade vadmusklerna, och till slut kändes det inte lika jobbigt att rulla vaderna. Jag försöker att göra övningarna några gånger i veckan för att öka rörligheten men egentligen skall det göras varje dag. Efter några veckors övande med rullen så känner jag att musklerna har blivit lite mjukare och jag kommer lättare ner i sittställningen som en grönlandskajak kräver. Detta för att baksida lår inte längre är lika stela och korta. Så skaffa en foam roller du också. Det är ett billigt sätt att kunna stretcha hemma och komma i form till sommarens paddelsäsong.

Bassängträning i december

Igår var det återigen dags för en bassängträning med paddelklubben. Det var full fart och mycket kallsupar och klorerat vatten i näsan. Och återigen glömde jag att ta med en näsklämma. Man tycker ju att jag borde ha lärt mig vid det här laget.

Jag gillar bassängträningar. Det är ett väldigt bra tillfälle att få träna upp sina färdigheter och hålla igång trots att det kan vara lite kallt i havet. Det är ju inte alla som är sugna på att ge sig ut och paddla utomhus nu när det är kallt i vattnet och blåsigt väder.

IMG_0342

Jag fick för första gången prova på en forspaddlingskajak, och det var ett intressant test. Det var en väldigt mycket kortare kajak än vad jag var van vid, och således var den väldigt lätt att manövrera. Genom att ta ett enda paddeltag lyckades jag få kajaken att snurra ett helt varv.

Det var också en förvånansvärt stabil kajak. Jag kunde gunga ordenligt från sida till sida innan jag lyckades få kajaken att tippa över. Väl i vattnet gjorde jag en roll men kände att det inte var en kajak som passade för grönlandsrollar utan det var en lite mer kraftfull forspaddlingsroll som krävdes. Man kan ju förenklat säga att det finns två typer av rollar att lära sig. Den ena är grönlandsinspirerad och använder kroppen och dess rörelseenergi som kraft för att ta sig upp från vattnet. Den andra är forspaddlingsinspirerad och kräver mer kraftfulla tag för att trycka/dra sig upp från vattnet med hjälp av paddeln. Jag hade tidigare inte riktigt förstått varför det skulle vara en så kraftfull roll när man forspaddlade, men efter att ha provat en kajak igår så förstår jag att det var tvunget.

IMG_0343

Det var flera olika deltagare med på träningen igår. Det var många barn och ungdomar, och en del vuxna. Det var folk med varierande bakgrund, men den mest intressanta var en person som hade varit nära en drunkningsolycka. Trots att det fanns en rädsla för vattnet försökte personen ändå att övervinna den genom att testa kajakpaddling. Det är en modig inställning tycker jag.

 

Äntligen en handroll!

Till slut lyckades jag klämma in lite paddling i schemat. När fru och son är ute på resande fot fanns det tid att lägga i kajaken på havet. Och det var som om det var tänkt att jag skulle paddla igår, vädret var ju perfekt. Klarblå himmel och väldigt lite vind.

Jag tog min tahe greenland touring eftersom den hänger i garaget och de andra är på paddelklubben. Det var även för att jag ville testa min tuiliq i kallt vatten och den passar ju bara min greenland. Jag funderade ett tag på vad jag skulle ha på mig under den, men kom till slut fram att torrdräkt ändå var ett måste.

Jag hade en underställströja, en t-shirt, torrdräkten, flytvästen och tuiliqen. Det blev ordentligt varmt när solen var framme efter lite paddling. Men som alltid är det bättre att bli för varm än för kall, för det är ju bara att plumsa i vattnet och rolla upp igen. Efter två rollar var jag lite svalare om huvudet och kunde paddla vidare en stund.

Efter en stunds paddling kom jag till lä-sidan av en ö utanför hinsholmen och började att rolla. Först en vanlig roll på varje sida. Kändes bekvämt och tryggt. Tuiliqen gjorde verkligen sitt och skyddade huvudet. Det var bara ansiktet som blev lite kallt, men det kan man leva med. Shotgun roll på varje sida kändes också bra, och det var dags att stoppa undan paddeln och ta fram min norsaq. Jag har en stabil norsaq-roll även om man kan putsa tekniken för att få den perfekt, så det var med ganska stort självförtroende jag började. Och vilken lätthet det var att rolla. Jag fattade grepp halvvägs in på norsaqen för att få mindre flythjälp, och satte rollen utan problem. Jag tog ett grepp längst ut på norsaqen mest för att ha den i handen och rollade, och utan problem. Då fäste jag till slut norsaqen under däckslinorna och rullade ner. Och kom upp! Äntligen satt en handroll! Må så vara att jag hade en fin flytkraftshjälp genom tuiliqen, men det var ändå en handroll. Jag testade en gång till och lyckades igen. Efter 7-8 rollar på ena sidan testade jag på andra sidan, och satte det på första försöket där också. Jag satt nöjd i kajaken och lät solen värma ansiktet igen efter rollarna. Äntligen lyckades jag med en handroll. Det har varit målet under de två senaste åren.

Det är intressant att rolla en tahe greenland touring jämfört med en blackpearl. Båda är extremt lättrollade, men jag hävdar att man får mer hjälp av kajaken när det är tahe greenland touring. När den väl kommer upp på högkant på sidan så ramlar den nästan av sig själv på rätt köl igen. Blackpearlen får man jobba lite mer med och får inte samma knuff på slutet. Men det innebär att jag måste jobba lite mer på att ha perfekt teknik för då kommer den även till blackpearlen.

Sammanfattningsvis var det en perfekt paddeldag, och när jag tog upp kajaken och solen började att kika ner stod jag kvar en stund och njöt av utsikten. Det gäller ju att ladda batterierna när man kan!

decemberpaddling

Vikten av en bra bålrotation

Under de kurser som jag håller på sommaren så pratar jag mycket om bålrotation. På introduktionskurserna går vi inte in så djupt på det, men på fortsättningskurserna är det desto mer fokus på det. Varför är då bålrotation så viktigt?

Jo, som förklarats i tidigare inlägg så är det här du har större muskelgrupper jämfört med armarna och därför klarar du av att paddla en längre sträcka utan att bli lika trött som du hade blivit genom att bara paddla mer armarna.
Det är dock en sak att sitta och förklara i en blogg hur man skall göra, och en helt annan sak att se det i verklighet hur man skall göra.

Nedan är två filmklipp som visar väldigt tydligt hur en bra bålrotation skall se ut. Titta och se hur överkroppen roterar från sida till sida. Man ser det väldigt tydligt på axlarna när det filmas ovanifrån. Om du då tänker: blir man så vältränad som den första paddlaren är? Ja, självklart blir man det om man har en bålrotation. Att det sedan krävs massa annan träning också struntar jag i för att motivera dig!

http://youtu.be/TmXhLCZuHX4

http://youtu.be/Lff22aFkoRw