Lär dig att rulla

Sittställningen vid kajakpaddling är något som jag ofta får frågor över när jag leder kurser. Sitter jag bra? Skall benen vara raka eller böjda? Att paddla kajak kräver en viss sittställning för att man skall sitta ordentligt och ha kontroll över kajaken.

Att tänka på är att sitta med en rak rygg och lite lätt böjda ben för att få knäkontakt med sittbrunnens ‘sidotak’ och genom det kunna kontrollera kajaken i vågor och vind. När man paddlar grönlandskajaker så är det en ännu plattare typ av kajak, och då har man inte ens möjlighet att böja på benen utan får i princip ha dem helt raka.

En sådan sittställning kräver en hel del av kroppens flexibilitet och brukar vara utmanande för de flesta. För att förklara vilken ställning jag menar så får du tänka dig att du sätter dig på rumpan på golvet, har en rak svank och rygg, samt har benen helt raka framåt. De som inte tycker att det är utmanande för baksida lår-muskeln har helt enkelt en väldigt bra flexibilitet. Intressant nog kan det skilja sig för män och kvinnor då kvinnor brukar ha lättare att sitta i en sådan position.

Generellt för de flesta personer så är det en krävande sittställning på grund av att man är stel i musklerna och lederna. Detta går dock att råda bot på. Yoga är en perfekt träning att komplettera paddling med. Men det går även att göra annat.

Nyligen införskaffades en foam roller till vårt hushåll. images
Detta är en skumgummirulle som man helt enkelt rullar kroppen på, och det blir liknande triggerpoint massage. Musklerna stretchas och masseras vilket leder till ökad rörlighet och motverkar stela muskler. Tekniken heter self-myofascial release. Nedan övningar går att genomföra med en foam roller alternativt ett pvc-rör eller till och med en pet-flaska fylld med vatten så att den blir hård nog.

foam_roller_exercises_5173d852e087c335e7f92a63

Det tog ett tag innan jag slutade att hålla inne med skrik när jag rullade vadmusklerna, och till slut kändes det inte lika jobbigt att rulla vaderna. Jag försöker att göra övningarna några gånger i veckan för att öka rörligheten men egentligen skall det göras varje dag. Efter några veckors övande med rullen så känner jag att musklerna har blivit lite mjukare och jag kommer lättare ner i sittställningen som en grönlandskajak kräver. Detta för att baksida lår inte längre är lika stela och korta. Så skaffa en foam roller du också. Det är ett billigt sätt att kunna stretcha hemma och komma i form till sommarens paddelsäsong.