16 veckor kvar…

Jag läste i helgen att det nu endast är 16 veckor kvar till Göteborgsvarvet. Och jag tillsammans med många andra fick mig en tankeställare om att tiden går fort och att mina löften att springa hela vintern inte riktigt har fallit ut så som jag tänkte mig. Lustigt det där, det är så lätt att avlägga löften om att träningen skall fortsätta som planerat. Och minst lika lätt att bryta dem.

Nu är det ändå dags att komma igång igen, och jag har ett hemmasnickrat träningsschema att följa. Jag skall träna tre gånger i veckan, varav två löppass (ett lite kortare med intervallupplägg och ett längre på helgen) och ett pass military training. Kombinationen av detta gör att jag ändå förväntar mig kunna komma runt Göteborgsvarvet på en hyfsad tid. Jag har som mål att komma under 2 timmar vilket jag ser är högst möjligt. Men så är det ju också första gången som jag skall springa det och då är det svårt att ha några riktiga förväntningar. Kanske bättre att bara ta det som det kommer?

Military training är en bra grundträning till paddlingen. Det är stort fokus på bålstyrka under dessa pass vilket passar in för paddling. Löpträning är också bra att ha med sig inför paddelsäsongen. Dels ett bättre flås, dels en stärkt rygg som hjälper till med paddlingen.

Utmaningen är som sagt att komma igång med träningen. Men jag vet av erfarenhet att klarar man av de två-tre första veckorna så är tröskeln passerad och då är man inne i rutinen. Så det är bara att bita ihop. Och strunta i att det skall regna och blåsa mycket imorgon. Och att marken då är extra blöt och lerig. Det är dags att göra ett military-pass och acceptera smutsiga kläder…