månadsarkiv: mars 2015

Mindre än 8 veckor kvar…

..till Göteborgsvarvet, och det ökar nog en del stress hos många löpare. Inklusive mig själv. Min uppladdning har väl inte riktigt blivit så som jag hade tänkt mig när jag anmälde mig till loppet i höstas. Tanken om vinterlöpning, intervallpass och liknande har inte riktigt kommit till sin rätt. Men så är det väl alltid, man sätter upp mentala planer för träning för att sedan inte riktigt nå dem. Jag menar, hur många är det inte som har avgivit dyra nyårslöften och skaffat gymkort, tränat någon vecka och därefter slutat? Nu tränar jag inte längre på gym, men när jag gjorde det så var det en tydlig trend att se att det var överfyllt veckorna efter jul och nyår, för att sedan in i februari bli lugnt igen.

Men, på 8 veckor hinner man komma i form med löpningen igen om man ger sig den på det. Min plan som jag skall försöka hålla är att få in två pass i veckan, ett med lite kortare distans och istället ha lite intervallträning, samt ett lite längre pass som sker på helgen. Det långa passet skall jag försöka att öka distansen på gradvis för att förhoppningsvis springa sånär som på 21 km inom 3 veckor för att låta kroppen känna på distansen. Och imorgon blir det till att ge mig ut på ett distanspass för att komma igång igen. När influensan hade försvunnit dröjde det inte lång tid innan magsjukan kom och då är försvann återigen krafterna. Men nu är det förhoppningsvis slut på sjukdomarna fram till varvet.

Och, bara för att man alltid skall ha mentala mål med det mesta man gör, så finns det ju en bra målbild att sikta på inför nästa års göteborgsvarv, nämligen att göra ett komplett varv, paddlare som man är. Vad innebär då detta undrar du? Jo, det finns faktiskt ytterligare ett göteborgsvarv att genomföra, nämligen Göteborgs paddelrace. Det är också 21 km och ligger med starttid på morgonen samma dag som det stora göteborgsvarvet. Allt för att man skall kunna genomföra löpningen efteråt. Men för att komma hit behöver jag hålla igång vinterpaddlingen betydligt bättre än vad jag gjort fram tills nu, så det blir inte aktuellt för detta år.

Och behöver du ytterligare inspiration till din paddelträning under vintern så kan du ju alltid läsa om världsrekordet inom paddling på paddelmaskin, bara 24 timmar konstant paddling….

Ytterligare bassängträning

Bloggen har under sista perioden gått in i någon slags vila. Sjukdomar, problem med slemsäckar i knä och annat har gjort att träningen inte riktigt gått som planerat. Fascinerande vad mycket mer sjuk man är som småbarnsförälder jämfört med hur det var tidigare.

Igår var det dags för bassängträning med paddelklubben igen, och det var ett nyttigt tillfälle. Jag kände att det var längesen jag satt i en kajak och lekte då det var ganska många missar jag gjorde. Bland annat vid scullingen med plattpaddel som faktiskt inte gick alls. Tacka vet jag en grönlandspaddel där man har full koll på paddelbladets vinkel, samt kan hålla i kanten av paddeln utan att behöva ha ett paddelblad som hela tiden skrapar i kajaken. Det slog mig då att jag verkligen har anpassat min paddling till grönlandspaddel och ’tappat’ känslan med en vanlig plattpaddel.

Bassängövningen bjöd på en rad olika stationsövningar som i slutändan leder fram till en roll. Oavsett vilka som är med i gruppen så vill alla lära sig en roll (eller åtminstone se instruktörer som utför den). Men det som ofta lyfts fram som extra värdefullt är de övningar som vi inleder med, räddningsövningarna. Här går vi igenom kamraträddningar och ensamuppklättringar. Och det är förvånansvärt många som faktiskt aldrig har ramlat i och behövt prova att klättra upp. En deltagare igår hade paddlat i omkring 10 år och aldrig ramlat i vattnet. Han paddlade på havet och var ofta ute själv. Jag har lärt mig att det finns många olika synsätt på det här med paddelsäkerhet, men jag blir ständigt fascinerad över att träffa sådana personer.

Själv vill jag veta hur jag hanterar olika eventuella situationer innan jag ger mig ut och prövar sporten. Det behöver inte vara krissituationer eller liknande, men att veta hur man klättrar i kajaken igen efter att ha ramlat i vattnet känns som en ganska självklar kunskap. Detta är en bra övning att göra för att känna sig trygg i paddlingen. När man medvetet har ramlat i några gånger och tagit sig upp i kajaken igen har ofta en mental barriär försvunnit och man kan vara mer avslappnad när man sitter i kajaken. Själv brukar jag alltid välta kajaken vid varje tillfälle jag paddlar. Jag brukar dock inte lämna kajaken utan istället försäkra mig om att min roll sitter där den skall. Detta ger mig samma trygghet och lugn när jag paddlar. För det är ganska dumt att sitta i kajaken och spänna sig av nervositet. Om det då kommer någon våg eller liknande så kan man lätt tappa balansen.

Att ladda batterierna igen..

När det är kallt och mörkt ute och snöregnet inte verkar ha något slut är det mycket lättare att dröja sig kvar vid tidigare reseminnen som man har.
Under 2008 var jag på Korsika på en UCPA-resa med tema multisport. Det inkluderade paddling, vandring och cykling i ett landskap som var helt fantastiskt. Klart vatten som omsluter en grön och bergig omgivning innebar att det var vackra naturscener som utspelade sig vart man än tittade.
Jag började resan i Nice och gjorde den obligatoriska strandpromenaden.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Därefter blev det båtresa över till Ajaccio där jag anslöt med gruppen.
Som tur var hade jag precis läst nybörjarfranska för det visade sig att jag var ende svensk i en grupp med 10 andra fransmän.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Vi började med att packa kajakerna (plastkajaker som var ganska tungpaddlade) och gav oss iväg på en kortare tur till en strand där vi slog läger. När alla väl var på stranden tog instruktören en tur utanför stranden och började rolla varpå alla deltagare blev imponerade. Inklusive jag själv.

Efter ett ofrivilligt dopp (som även inkluderade att mina solglasögon hamnade på havets botten och ligger säkerligen kvar där) kom vi till en ö med ett gammalt fyrtorn som vi tittade närmare på. Vattnet var kristallklart och fantastiskt att paddla i.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Efter paddeldelen var det dags för vandring och vi styrde stegen upp mot bergen. Det var en hel del uppför under vandringen men utsikten som vi fick var helt klart värt det.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Efter två dagars vandring var det dags att hoppa på cykeln och istället trampa nedför alla backar som vi hade vandrat upp för. Vi passerade många små byar som såg väldigt inbjudande ut.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Efter två dagars cykling nådde vi åter lägerplatsen en bit utanför Ajaccio där vi avslutade resan.

Sammanfattningsvis var det en helt fantastisk resa med många roliga aktiviteter och vacker natur. Jag kan varmt rekommendera Korsika till alla som är ute efter en aktiv semester. Det finns många olika aktiviteter men vandring, cykling och paddling är bland de främsta som utövas. Jag åker gärna tillbaka en vacker dag och paddlar igen.