Att träna, eller inte träna..

Vanligtvis på måndagar brukar jag gå och träna ett pass, men idag blev schemat annorlunda och det blev ingen träning idag. Då hamnade jag istället i soffan och satt och kollade på tv. Ett program som jag dock kan rekommendera från tv-soffan är ”Träna med Kalle” på SVTPlay. Alternativt ”Svett och ettikett”, också på SVTPlay. Här är det Kalle Zackari som håller på att lära ut allmän träningsinställning kan man väl kalla det. Och det är en hel del kloka ord skall tilläggas.

Träning handlar om att ha kul. Det handlar om att göra det man tycker om. Men det handlar också om att våga ta i och bli trött. Nyss såg jag ett avsnitt om en person som ville träna men ogillade att bli trött och därför inte tränade på allvar. Det tog 2 månader och till slut fick Kalle henne att förstå vad träning handlade om. Det slutade med att hon var instruktör för sina kompisar och ledde ett pass.

Det ligger mycket i det där tycker jag. Att våga ta i och träna. Kroppen klarar av mycket mer än man tror. Och visst mår man bra av att träna? Det handlar ju bara om att starta på rätt nivå. Hur många är det inte som har tänkt att ”nu skall jag börja träna” och så börjar man i 110 km/timmen på en gång med flera pass i veckan och hårt tempo, bara för att några veckor senare inse att det inte var roligt. Man gick ut för hårt helt enkelt. Och man tappar träningsmotivationen. Jag vet, det har hänt mig några gånger. Men i slutändan mår jag bra mycket bättre om jag får träna. Det handlar inte bara om den fysiska känslan. Jag mår bättre mentalt om jag får träna också. Jag orkar mer på dagarna och är piggare. Och sover bättre.

Men hur gör man då? Måste man gå på gym och lyfta tunga vikter? Inte alls. Det finns massor att göra med endast kroppen som motstånd. Det kan vara en sådan enkel sak som att gå en promenad. Eller att jogga en sväng i skogen. Eller att helt enkelt ligga ner på marken, resa på sig, lägga sig ner, resa på sig igen och göra så 50 gånger i rad. Det blir man trött av. Och det behöver man inte något gymkort för.
Men det viktiga är att träning skall vara roligt. Och det skall vara något man vill göra. Det gäller bara att våga fortsätta när det blir tungt efter 2 veckor. För det är helt klart värt det.

Ut och ha kul! Träning är allt som du blir starkare av. Oavsett om du är inomhus eller utomhus.

(nu väntar jag bara på en försenad pannlampa så skall jag ut och springa i skogen i mörkret, vilket jag tror blir helt fantastiskt!)