19,6 km långpass

Så var det dags att ta sig i kragen och springa ett långpass. Det har inte riktigt gått som jag tänkte mig, men när möjligheten kommer så är det bara att hugga den och ge sig ut i löpspåret. Trots regn som hängde i luften och ordentlig dimma så var det riktigt skönt när jag kom fram till Skatås och började ta de första stegen på mil-banan. Tanken var egentligen att springa 18-km, men jag ändrade mig i morse och istället var det 2 varv på mil-banan som det blev.

Jag har trott att min military-träning ger en bra grund att stå på inför löpningen, speciellt eftersom den är inriktad på kondition och trail-löpning. Och det är det, men inte riktigt för dessa distanser. Det dröjde 5-7 km innan jag började känna mig trött i benen. Men jag vet att jag har en gräns där det jobbiga försvinner och löpningen istället övergår i någon slags slentrian som jag bara kan fortsätta på. Den gränsen är strax efter 10 km, och så var det även denna gång. Men, det skall erkännas, det var jobbigt idag. Det beror helt klart på att jag inte har sprungit på väldigt länge (2-3 veckor sedan eller så). Jag startade i en bra fart och första kilometern landade på 4:49 men efter ett tag insåg jag att det inte var läge att springa fort utan istället skulle jag bara ta mig runt.

Efter 15 km så gjorde det ont i benen, främst baksida lår, i backarna som av någon outgrundlig anledning aldrig tog slut. Men, jag resonerade som så att alla backar är bra träning så jag fortsatte att trampa på. Tills den sista backen. Där tog det slut. Det gjorde ont. Krafterna försvann. Och jag gick… Men, till mitt försvar, när jag kom upp för backen igen så trampade jag på och fick upp farten igen.

En ny erfarenhet var att springa med en löparryggsäck med vattensäck. Det var väldigt skönt att kunna dricka även om det var ganska ovant att inte dricka ur en vattenflaska utan istället försöka suga i sig vatten genom att dra slangen till munnen i löpsteget.. Jag kände dock att energi-nivån försvann på slutet så det är nog inte en dum idé att ha en variant med energidryck istället. Fast jag vet inte om jag vill bara ha energidryck när jag springer så långt. Så jag misstänker att jag får komma på någon kompromiss. Ryggsäcken var dock skön att springa med och det kändes inte nämnvärt att jag hade den på ryggen. Som det skall vara med andra ord.

Nu blir det till att vila benen innan måndagens träningspass, troligtvis det sista innan jul.

19,61 km, 1:49, medel 5:34 min/km